donderdag 17 april 2014

Filosoferen met kinderen over kunst


Filosoferen over licht en donker in de kunst



Onderwerp/thema:  
Filosofisch gesprek met aansluitend een beeldende opdracht.
Het gesprek en de opdracht gaan over licht en donker.
                                                         
Opdracht:                   
De leerlinge gaan filosoferen over licht, wat is licht, wat doet licht…. etc.
Tijdens deze les worden er kunstvoorwerpen getoond waarbij licht op een speciale manier gebruikt wordt. In een beeldende opdracht krijgen de leerlinge de kans dit naar eigen beleving uit te werken in een (teken)opdracht.

Leerdoelen:              
Het filosofische gesprek helpt leerlingen hun eigen mening en ervaringen te formuleren, aan anderen te spiegelen en te onderzoeken.
Tijdens het gesprek worden de leerlingen uitgedaagd een onderwerp vanuit verschillende standpunten te bekijken en ervaren ze dat ieder individu een eigen kijk heeft op zijn/haar omgeving en dat elke beleving zijn eigen waarde en waarheid heeft. Het in gesprek gaan hierover bevorderd het vormen van een eigen standpunt en helpt leerlingen om hun eigen ervaringen te onderzoeken, daar woorden aan te geven, dit te delen met anderen en vooral te luisteren naar medeleerlingen. Het is de rol van de docent daar sturing aan te geven en de veiligheid in de groep te bewaken.

Kunsteducatie:         
Het werk van de volgende kunstenaars wordt in de les gebruikt:
Rembrandt;  Morandi; Diet Wiegman; Jan Schoonhoven en Pablo Picasso





In 2013 heb ik de cursus van Edu-art gevolgd; 'Filosoferen met kinderen over kunst'. Deze cursus werd aangeboden door Cultuurplein Noord Veluwe en was een stimulans om mij verder te verdiepen in het filosoferen met kinderen.
Deze les in ontwikkeld i.s.m. Cultuurplein Noord Veluwe en gegeven aan groep 7 en 8  op basisschool de Sprenge uit Emst ( april 2014). 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten